Persbericht: 144 jaar Hindostaanse Immigratie met aftrap Indian History Month

04-06-2017

Op maandag 5 juni trapt het Sarnámihuis de derde editie van Indian History Month af tijdens de viering en herdenking van Hindostaanse Immigratie: 144 jaar muziek in migratie. De viering/herdenking vindt plaats in het Laaktheater in Den Haag.

Wat waren de grote hits in Suriname en andere landen waar nazaten van Hindostaanse contractarbeiders leven? Wat zeggen die liederen over de geschiedenis en gevoelens van een gemeenschap die haar wortels in India heeft liggen? Hoe creëren Hindostaanse muzikanten van nu muziek en welke rol speelt hun identiteit hierin? Het Sarnámihuis brengt op deze middag een eerbetoon aan muzieklegendes uit de Hindostaanse gemeenschap binnen en buiten Nederland, een interactief panel gesprek met artiest Jennifer Bhagwandin, radio DJ Sudhier Nannan en student Louise Autar en een optreden van de band Rhydhun en nacanyá Glen Radhe.

Over Indian History Month

De Hindostaanse Immigratiedag maakt deel uit van Indian History Month, een initiatief dat sinds 2015 is opgezet door het Sarnámihuis. Gedurende de hele maand juni worden op de facebook pagina van het Sarnámihuis dagelijks bijzondere verhalen gedeeld van nazaten van Hindostaanse contractarbeiders die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan geschiedenis en cultuur. Het zullen verhalen zijn die veelal onbekend zijn en niet terug te vinden zijn in de Nederlandse geschiedenisboeken of musea, maar een belangrijk onderdeel zijn van het Hindostaans cultureel erfgoed.

Dit jaar staat Indian History Month in het teken van muziek, waarbij 30 liederen zijn geselecteerd van Hindostaanse artiesten die nazaten zijn van contractarbeiders, maar in verschillende landen leven. De nummers laten een gemeenschappelijke geschiedenis zien, maar ook de invloed van lokale culturen. Het Sarnámihuis wil op deze manier mensen bekender te maken met een onbekend stuk geschiedenis en cultureel erfgoed. Artiesten die zijn geselecteerd zijn onder andere:

·         Dropati, ook wel de grootmoeder van baithak gáná genoemd in Suriname, die met haar album Lets Sing & Dance Hindostaanse muziek op de kaart zette als legitieme kunstvorm.

·         Raja Sarangie Group, onder leiding van Johnny Mykoo in Jamaica die als doel hadden Indiase volksmuziek en volksdans te promoten en behouden.

·         Drupatee Ramgoonai, die in 1987 met haar single “Pepper Pepper” het zware leven van de Hindostaanse huisvrouw in Trinidad bezingt.

·         Terry Gajraj, die met zijn nummer “Indo-Caribbean Man” de komst van zijn voorouders herdenkt die op 5 mei 1838 aankwamen in Guyana.

Indian History Month Agenda

Naast de online campagne worden in de maand juni ook verschillende activiteiten en bijeenkomsten georganiseerd:

·         Op zondag 4 juni organiseert Dansschool Ashakiran 144 jaar Hindostaanse Immigratie in het Isalatheater in Capelle a/d Ijssel.

·         Op maandag 5 juni organiseert het Sarnámihuis de Hindostaanse Immigratiedag: 144 jaar Muziek in Migratie in het Laaktheater in Den Haag.

·         Op zaterdag 10 juni organiseert Multiculturele Werkgroep Ashna een Eerbetoon aan het Hindostaanse Verzet in Buurtcentrum De Hobbit in Arnhem.

·         Op zaterdag 17 juni organiseert Vaidiek Samaj Nijmegen een lezing over 144 jaar Muziek in Migratie in Multidag Winkelhart Hatert in Nijmegen.

·         Op woensdag 28 juni organiseert Critical Collective een lezing over “Art of the Oppressed” in de Kargadoor in Utrecht.

Ga voor meer informatie naar www.sarnamihuis.nl.